معرفی دو لانچر قدرتمند و زیبا برای KDE

kde

تا سال‌ها منوی نرم‌افزارها، بخشی جدا نشدنی از محیط میزکار محسوب می‌شدند.هنوز هم افراد زیادی هستند که منوی ساده رو خیلی دوست دارند. اما با پیشرفته شدن روز به روز محیط‌های کاربری، کم کم لانچرها جای منوهای کلاسیک رو گرفتند. لانچرها در واقع کارشون مشابه با همان منوهاست، اما بسیار پیشرفته‌تر و با قابلیت‌های مجذوب‌کننده و جذاب‌تر. امروز قصد معرفی دو لانچر بسیار قدرتمند برای محیط دوست‌داشتنی KDE داریم و نحوه‌ی نصب اون‌‌ها رو اعلام کنیم.

یکی از دلایلی که این روزها لانچرها رو در بین کاربران بسیار محبوب کرده، جلوه‌ها و ویژگی‌های جالب اون‌هاست. ویژگی‌هایی که منوهای خشک قدیمی رو به لانچرهای منعطف و درخشان امروزی تبدیل کرده. این‌ روزها گنوم به دلیل تغییرات ناگهانی و عجیبش کاربران زیادی رو از دست داده که عده‌ی زیادی از اون‌ها به سمت میزکار KDE جذب شدن. البته اتفاق مشابهی برای میزکار یونیتی هم افتاد و علاوه بر این‌ها KDE با ارائه نسخه‌های جدید همراه با پایداری بیشتر و سبک‌تر کاربران رو بیشتر از قبل به سمت خودش میکشونه. همچنین قابلیت‌های بسیار بسیار زیاد KDE برای سفارشی‌سازی از جمله دلایلی هستند که این میزکار رو قدرتمندتر از قبل کرده. با ما همراه باشید تا با آشنایی با این دو لانچر، بیش از پیش جذب این میزکار شوید: (برای دیدن تصاویر در سایز اصلی، روی اون‌ها کلیک کنید)

HomeRun

HomeRun لانچریست که توسط توسعه‌دهنده‌های تیم KDE ساخته شده و توسعه داده می‌شود. در واقع توسعه‌دهنده‌های میزکار KDE این لانچر را برای رقابت با لانچر یونیتی ارائه کردند. HomeRun  لانچری قدرتمند و جذاب همراه با امکانات بسیار زیاد برای سفارشی‌سازیست. شما با نصب این لانچر امکانات فراوانی در اختیار خواهید داشت. صفحه‌ی اول این لانچر، که با عنوان Home نام‌گذاری شده است در واقع تب خانگی این لانچر است. در این تب شما به لیستی از نرم‌افزارهای موردعلاقتون، مکان‌های مورد علاقه و همچنین اسناد اخیرتون دسترسی خواهید داشت:

homerun-home-tab - fedorafans.com
با اجرای لانچر، این اولین صفحه‌ایست که مشاهده خواهید کرد.

در HomeRun شما بدون باز کردن نرم‌افزار مدیریت فایل‌ها نیز می‌توانید به گشت و گذار در بین فایل‌ها بپردازید

مشاهده فایل‌ها و پوشه‌ها بدون باز کردن نرم‌افزار مدیریت فایل
مشاهده فایل‌ها و پوشه‌ها بدون باز کردن نرم‌افزار مدیریت فایل

همانطور که در تصویر شاهد هستید بدون باز کردن برنامه‌ی مدیریت فایل‌ها وارد پوشه‌ی Pictures در پوشه‌ی Home شدم.

بعد از این تب به تب برنامه‌ها می‌رسیم که تمامی نرم‌افزارهای سیستم شما رو در خود جای داده و به‌صورت دسته‌بندی قابل مشاهده می‌باشد. همچنین شما در هر موقعیتی از این لانچر می‌تونید با بخش جستجو به دنبال نرم‌افزار خود گشته و اون رو اجرا کنید.

تب Applications و دسته‌بندی منظم نرم‌افزارها
تب Applications و دسته‌بندی منظم نرم‌افزارها

اما یکی از قابلیت‌های خوب این لانچر بخش پیکربندی اون هست. شما در این بخش می‌تونید به تعداد تب‌ها اضافه کنید، اون‌ها رو از بین ببرید، جابجا کنید و … . ویژگی خوبی که HomeRun رو بیشتر در بین کاربران محبوب کرده است.

تب جدید اضافه کنید، تبی که دوست ندارید ببندید، اون‌ها رو جابجا کنید و مطابق نظرتون لانچر رو تغییر دهید
تب جدید اضافه کنید، تبی که دوست ندارید ببندید، اون‌ها رو جابجا کنید و مطابق نظرتون لانچر رو تغییر دهید

برای نصب و راه‌اندازی این لانچر احتیاج به زحمت زیادی ندارید، کافیست که با دستور زیر و با استفاده از yum  اون رو نصب کرده و سپس از بخش ویجت‌ها HomeRun رو جستجو کرده و به پنل اضافه کنید.

# yum install homerun

SimpleWelcome

این لانچر زیبا و سبک کاری از تیم ROSA هست. بعد از اجرای این لانچر، با تبی مشابه با تب ابتدایی در لانچر HomeRun مواجه خواهید شد که نام آن Welcome می‌باشد.

مکان‌ها، اسناد اخیر و نرم‌افزارهای پرکاربر را این‌جا خواهید دید
مکان‌ها، اسناد اخیر و نرم‌افزارهای پرکاربر را این‌جا خواهید دید

تب بعدی، تب برنامه‌ها هست که همانطور که می‌بینید نرم‌افزار‌های رو دسته‌بندی نشده و به صورت صفحات ادامه دار نشان می‌دهد:

تب Applications که یادآور منوی نرم‌افزارها در گوشی‌های هوشمند است
تب Applications که یادآور منوی نرم‌افزارها در گوشی‌های هوشمند است

تب بعدی، قاب زمانی فعالیت‌های شماست که خود شامل دو بخش هست. بخش اول مربوط به اسناد و قایل‌های سیستم شماست و بخش شبکه‌های اجتماعی نیز از دو شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک و ویکانتکت پشتیبانی می‌کند.

Rosa-launcher-timeframe-documents-menu - fedorafans.comخوشبختانه این لانچر زیبا هم در مخازن موجود هست و به سادگی می‌تونید با دستور زیر اون رو نصب کنید. بعد از نصب هم کافیست در لیست ویجت‌هاتون به دنبال Simple گشته و اون رو به پنل اضافه کرده و لذت ببرید.

# yum install rosa-launcher

در آخر این‌که، هر دو لانچری که امروز معرفی کردیم، بسیار قدرتمند، کارآمد و زیبا هستند. تفاوتی که در بین اون‌هاست در سبک‌تر بودن Simple Welcome و سرعت خوب اجراش هست و در مورد HomeRun هم قدرت خوب و امکانات پیکربندی زیادش اون رو قدرتمندتر کرده. در نهایت انتخاب با شماست 🙂

4 نظرات
  1. Armin می گوید

    بسیار بسیار عالی و مفید 🙂
    حقیقتا من از Kickoff خیلی بدم میاد…حتما این دو تا رو تست می کنم.

    1. Vampir3 می گوید

      ممنون 🙂
      البته من از کیک‌آف بدم هم نمیاد اما خب کار کردن با این لانچرها خیلی لذت‌بخش‌تر هست 😛

  2. majid می گوید

    ممنون اینها فقط در محیط kde قابل استفاده هستند یا میشه برای میزکارهای دیگه هم استفاده مرد مخصوصاْ xfce

    1. Vampir3 می گوید

      بله مجیدجان، چون به‌عنوان یک ویجت فقط در میزکار کی دی ای قابل استفاده هستند. واسه XFCE هم یه منوی خوب معرفی کردم که به زودی منتشر میشه 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.