به بهانه ۱۹ سالگی KDE؛ مروری بر تاریخ این میزکار (بخش دوم)

در بخش اول، رشد و نمو این میزکار رو از ابتدا، تا یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های آن، یعنی نسخه ی ۳.۵ مرور کردیم. حالا می‌بینیم که کی‌دی‌ای چه مسیری را برای رسیدن به نقطه‌ی کنونی خود طی کرده است.

– کی‌دی‌ای اس‌سی ۴.۰ – ۱۱ ژانویه ۲۰۰۸

KDE-4.0-fedorafans.com

بخش عظیمی از توسعه‌ها در این نسخه، حول آوردن فناوری‌های تازه و نوسازی فریم‌وارک‌های کی‌دی‌ای بود. بزرگ‌ترین تغییرات قابل لمس برای کاربران نیز رونمایی از پلاسما و استایل اکسیژن بودند. همچنین دلفین به عنوان نرم‌افزار مدیریت فایل‌های جایگزنِ Konqueror معرفی شد. Okular نیز به عنوان نرم‌افزار پیش‌فرض مرور اسناد مورد استفاده قرار گرفت.

KDE-4.1-fedorafans.com
۲۹ ژولای ۲۰۰۸

نسخه‌ی ۴.۱ به خندانک‌های مشترک در PIM و Kopete مجهز شد. همچنین از DXS (سرویسی که اجازه‌ی دریافت نرم‌افزار و نصب آنها با یک کلیک از اینترنت میسر ساخت) و نرم‌افزارها و کتابخانه‌ها و سرویس‌هایی مانند GStreamer, QuickTime 7،  DirectShow 9، Dragon Player،Kontact، Skanlite، Step، Kdiamond,، Kollision، KBreakout و … رونمایی شد.

۲۷ ژانویه ۲۰۰۹
۲۷ ژانویه ۲۰۰۹

در نسخه‌ی ۴.۲، کی‌دی‌ای بهبود تمامی مشکلات نسخه‌ی قبلی خود در تمامی زمینه‌ها را در دستور کار رار داد و با این کار باعث شد خیل کثیری از کاربران نسخه‌ی ۳.۵ این میزکار، به نسخه‌ی ۴.۲ کوچ کنند.

۴ اوت ۲۰۰۹
۴ اوت ۲۰۰۹

کی‌دی‌ای ۴.۳ بیش از ۱۰,۰۰۰ باگ را رفع کرد و به بیش از ۲۰۰۰ درخواست جامعه عمل پوشاند همچنین از تکنولوژی‌های تازه‌ای مانند PolicyKit, NetworkManager و Geolocation برای اولین دفعه استفاده کرد.

۹ فوریه ۲۰۱۰
۹ فوریه ۲۰۱۰

نسخه‌ی ۴.۴ بر اساس QML 4.6 توسعه داده شد و در آن از نرم‌افزار KAddressBook رونمایی شد.

۱۰ اوت ۲۰۱۰
۱۰ اوت ۲۰۱۰

ویژگی‌های جدید نسخه ی ۴.۵ عبارت بودند از یکپارچه شدن با کنابخانه‌های موتور مرور وب متن‌باز WebKit که در سافاری و کروم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین KPackageKit جایگزینِ Kpackage شد.

۲۶ ژانویه ۲۰۱۱
۲۶ ژانویه ۲۰۱۱

نسخه‌ی ۴.۶ این میزکار بهتر از قبل با OpenGL ترکیب شد و هزاران ویژگی معمولی و رفع‌اشکال را شامل میشد.

۲۷ ژولای ۲۰۱۱
۲۷ ژولای ۲۰۱۱

کی‌دی‌ای در نسخه‌ی ۴.۷ خود، KWin را برای سازگاری بهتر با OpenGL ES 2.0 به‌روزرسانی کرد و میزکار پلاسما و نرم‌افزارهای آن نیز بهبود یافتند. علاوه بر این ها، بیش از ۱۲۰۰۰ اشکال رفع شد.

۲۵ ژانویه ۲۰۱۲
۲۵ ژانویه ۲۰۱۲

پشتیبانی از Wayland و کارایی بهتر KWin، همراه با رونمایی از طراحی تازه دلفین از تغییرات مهم نسخه‌ی ۴.۸ بودند.

۱ اوت ۲۰۱۲
۱ اوت ۲۰۱۲

مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های نسخه‌ی ۴.۹ به بهبود نرم‌افزار مدیر فایل دلفین مربوط بود. معرفی دوباره‌ی تغییر درون‌برنامه‌ای و برخط نام فایل‌ها، رفتن به مسیر قبلی و بعدی با استفاده از دکمه‌های ماوس، بهبود پنل مکان‌ها و استفاده بهتر از ابرداده‌های فایل‌ها از جمله به‌روزرسانی‌هایی بودند که به بهتر شدن دلفین کمک کردند.

۶ فوریه ۲۰۱۳
۶ فوریه ۲۰۱۳

دوباره‌نویسی بسیاری ویجت‌های پیش‌فرض پلاسما با QML و بهبود سرعت Okular، Kontact و Nepomuk از ویژگی‌های قابل ذکر در نسخه‌ی ۴.۱۰ هستند.

۱۴ اوت ۲۰۱۳
۱۴ اوت ۲۰۱۳

نسخه‌ی ۴.۱۱ به بهبود و بهینه‌سازی‌های بسیاری برای Kontact و Nepomuk پرداخت. همچنین نسل اول از فضاهای کاری پلاسما (Plasma Workstations) به عنوان پیش‌نمایش و برای توسعه در حالت توسعه رونمایی شد.

KDE-4.12-fedorafans.com

قابل ذکرترین به‌روزرسانی نسخه ی ۴.۱۲ پیشرفت‌های قابل توجه نرم‌افزار مدیریت ایمیل‌های این میزکار یعنی KMail می‌باشد.

KDE-4.13-fedoraafns.com

جایگزینی Nepomuk با Baloo و انتشار کی‌دی‌ای در ۵۳ ترجمه‌ی متفاوت از نکاتیست که در نسخه‌ی ۴.۱۳ حائز اهمیت بودند.

KDE-4.14-fedorafans.com

آخرین نسخه از سری ۴ میزکار کی‌دی‌ای، یعنی نسخه‌ی ۴.۱۴ تمام تمرکز خود را بر روی پایداری گذاشت.

 

– کی‌دی‌ای پلاسما ۵.۰ – ۱۵ ژولای ۲۰۱۴

KDE-5.0-fedorafans.com

اولین نسخه از نسل پنجم این میزکار شامل بهینه‌سازی‌های بسیار بزرگی در طراحی و کلیت سیستم هست. معرفی قالب پیش‌فرض تازه (Breeze)، مهاجرت کامل به QML، کارایی بسیار بهتر با OpenGL، پشتیبانی از نمایشگر‌های HiDPI از جمله این به‌روزرسانی‌ها هستند.

۱۱ نوامبر ۲۰۱۴
۱۱ نوامبر ۲۰۱۴

انتقال ویژگی‌های جا‌مانده از نسل پیشین (۴) به این نسخه در دستور کار نسخه‌ی ۵.۱ قرار گرفت.

۲۷ ژانویه ۲۰۱۵
۲۷ ژانویه ۲۰۱۵

نسخه‌ی ۵.۲، کمپوننت‌های تازه‌ای را در خود جای داد. BlueDevil, KSSHAskPass, Muon, پیکربندی قالب SDDM، KDecoration، KScreen و پیکربندی استایل‌های GTK+ از جمله این کمپوننت‌ها هستند.

KDE-5.3-fedorafans.com

رونمایی از نسخه ی پیش‌نمایش پلاسما مدیا سنتر (PMC) اپلت‌های جدید بلوتوث و تاچ‌پد و پیشرفت مدیریت قدرت از ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های بزرگ نسخه‌ی ۵.۳ هستند.

۲۵ اوت ۲۰۱۵
۲۵ اوت ۲۰۱۵

قابلیت انتخاب Wayland در صفحه ورود به سیستم، اپلت جدیدی بر مبنای QML برای تغییر میزان بلندی صدا و اجرا کننده‌ی (لانچر) جدید تمام‌صفحه‌ی برنامه‌ها در نسخه‌ی ۵.۴ رونمایی شدند.

1 نظر
  1. yaser می گوید

    دمت گرم زحمت کشیدی برای مطلب هر دو قسمت رو خوندم و لذت بردم به خصوص سیر تغییرات توی اسکرین شات ها خیلی به دل نشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.