اضافه کردن هارد دیسک جدید به VM بدون نیاز به Reboot

hard-disk

فرض کنید که یک vm یا همان ماشین مجازی داشته باشید که در حال اجرا می باشد و اکنون به دلیل کمبود فضای هارد دیسک قصد دارید تا یک هارد دیسک جدید به ماشین مجازی در حال اجرا اضافه کنید.

پس از اضافه کردن هارد دیسک جدید به vm شما قادر به دیدن آن هارد دیسک جدید نمی باشید زیرا SCSI Bus باید rescan شود.برای اینکار می توان یکبار vm را reboot کرد تا هارد جدید را مشاهده کرد.ولی همانطور که در عنوان این مطلب گفته شد ما قصد داریم بدون reboot کردن vm هارد دیسک جدید را مشاهده کنیم و از آن استفاده کنیم.

برای این منظور کافیست تا به صورت دستی SCSI Bus را rescan کرد.روش اینکار در سیستم عامل های مختلف متفاوت می باشد.برای انجام اینکار در سیستم عامل گنو/لینوکس باید به این ترتیب عمل کرد.

ابتدا باید شماره host bus را پیدا کرد که برای اینکار کافیست تا دستور پایین را اجرا کنید :

 

# grep mpt /sys/class/scsi_host/host?/proc_name

پس از اجرا دستور گفته شده خروجی مانند زیر را مشاهده خواهید کرد :

 

/sys/class/scsi_host/host0/proc_name:mptspi

که در این خروجی host0 فیلد مورد نظر ما می باشد.

اکنون برای rescan کردن bus کافیست تا دستور زیر را اجرا کنید :

 

echo "- - - " > /sys/class/scsi_host/host0/scan

 

توجه داشته باشید که بجای host0 باید شماره host ای که از دستور اولی بدست آوردید را بنویسید.نکته دیگر اینکه منظور از سه تا – این می باشد که همه ی controllers و همه ی channels و همه ی luns اسکن شوند.

اکنون پس از انجام مراحل بالا قادر خواهید بود تا هارد دیسک جدید خود را مشاهده کنید که برای اینکار می توانید از دستور lsblk و یا روشهای دیگر استفاده کنید.

 

 

امید است تا از این مطلب استفاده لازم را برده باشید.

 

1 نظر
  1. روزبه می گوید

    استفاده از LVM موقع نصب سیستم عامل گزینه بی‌دردسرتری میتونه باشه. فقط کافیه سایز دیسک رو با virsh تغییر بدی و با ابزار lvm داخل سیستم عامل اونو ریسایز کنی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.