آموزش نصب Blender 2.80 بتا بر روی تمام توزیع های لینوکس

درود

‌‌Blender 2.80

بلندر یک نرم افزار آزاد و متن باز در زمینه ی گرافیک سه بعدی و دوبعدی است که در زمینه ساخت مدل های سه بعدی , مجسمه سازی دیجیتال , انیمیشن , بازی , جلوه های ویژه , ویرایش ویدیو فعالیت می کند.  بلندر در سیستم عامل‌های گنو/لینوکس، مکینتاش و ویندوز قابل اجراست. و این برنامه توسط پایتون که یکی از زبان های قدرتمند برنامه نویسی می باشد نوشته شده است و حجم بسیار پایینی نسبت به کاربرد های بسیارش دارد.

بلندر در ابتدا به عنوان نرم‌افزاری برای مصارف داخلی شرکت هلندیِ نئوجئو به وسیله تون روزندال (Ton Roosendaal) در سال ۱۹۹۵ ساخته شد. نام بلندر الهام گرفته شده از آهنگی از Yello است.
بلندر با جمع شدن ۱۰۰۰۰۰ یورو در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۰۲ به عنوان نرم‌افزار متن باز منتشر شد.
در سال ۲۰۱۰ در جریان ساخت فیلم «سینتل» (Sintel) نسخه ۲٫۵ بلندر با رابط کاربرِی (user interface) بسیار متفاوتی منتشر شد و به شکل امروزی درآمد.
در سال ۲۰۱۱ در جریان پروژه «انبه» (Mango Project) بسیاری از قابلیت‌هایی که برای ساخت جلوه‌های ویژه فیلم‌ها استفاده می‌شود به بلندر افزوده شد

بلندر به عنوان یک ابزار inhouse برای یک شرکت هلندی انیمیشن تجاری، NeoGeo طراحی شده‌است. اولین پروژه بزرگ و حرفه‌ای که در آن از بلندر استفاده شد، مرد عنکبوتی ۲ بود. در آن پروژه در درجهٔ اول برای جان‌بخشی و به حرکت درآوردن کاراکترها و قسمت‌های مختلف قبل از به نمایش گذاشتن در قسمت storyboard از بلندر استفاده شده‌است. Friday (روز جمعه) و Another Day (روزی دیگر) از اولین فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری بودند که از بلندر برای همه جلوه‌های ویژه‌شان استفاده کردند، که تمام آن جلوه‌های ویژه در سیستم عامل گنو/لینوکس ساخته شده بود و در جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برنده جایزه شدند. پروژه‌هایی که در زیر قرار گرفته‌اند، کارهایی هستند که تماماً بوسیلهٔ بلندر ساخته شده‌اند:

رؤیای فیل‌ها(Elephants Dream)
بیگ باک بانی(Big Buck Bunny)
سینتل (sintel)

ویژگی های نسخه 2.80 نرم افزار :

اخیرا بلندر از نسخه ای رونمایی کرده که تغییرات بسیاری داشته و حرف های زیادی برای گفتن داره به قول سایت سازنده : هیچ نسخه ی دیگری از بلندر با تعییرات گسترده با این وسعت ایجاد نشده است ! آن حاصل 3 سال تلاش بی وقفه و  صد ها ماه کار توسط توسعه دهندگان جامعه بلندر می باشد .  این نرم افزار فعلا در حالت بتا منتشر شده و  در مخازن لینوکس موجود نیست اگر دوست دارید این نسخه رو قبل از انتشار در محیط لینوکس آزمایش کنید باید برنامه رو از خود سایت برنامه از این قسمت دانلود نمایید.

بعد از دانلود فایل را از حالت فشرده خارج کنید:

حال وارد پوشه blender-2.80-b2e2db94bdae-linux-glibc224-x86_64 شوید و برروی فایل blender راست کلیک کرده و run رو انتخاب نمایید:

با انتخاب این گزینه برنامه اجرا خواهد شد . برای ایجاد آیکن برنامه در محیط گنوم شل و دسکتاپ این آموزش رو مطالعه کنید.

تصویری از محیط برنامه

برای نصب ورژن 2.79 که stable می باشد وارد نرم افزار  Software شوید نام برنامه رو جستجو و برنامه رو نصب نمایید . اگر قصد دارید که برای اولین بار برنامه رو تجربه بکنید از این ورژن استفاده نمایید اما اگر با این برنامه کار می کنید و می خواهید ویژگی های ورژن جدید برنامه رو در حالت بتا تست بکنید ورژن 2.80 رو نصب بکنید.

برای دیدن نمونه کارهای برنامه و آموزش های برنامه به سایت بلندر آرت بزرگترین مرجع آموزشی بلندر در ایران مراجعه نمایید.

برای دیدن نمونه کارهای انیمیشن و مدل سازی خودم با این نرم افزار هم می تونید این ویدیو رو در سایت آپارات مشاهده کنید.

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشد. منتظر نظرات شما هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.