توزیع AlmaLinux جایگزینی برای Linux CentOS

almalinux

پس از انتشار اخبار شرکت Red Hat مبنی بر اینکه توسعه CentOS 8 تا پایان سال 2021 به پایان می رسد و روی CentOS Stream تمرکز خواهند کرد، بسیاری از کاربران و شرکت ها از این تصمیم شرکت ردهت راضی نبودند.

بر همین اساس اخباری به گوش رسید که  آقای Gregory Kurtzer که founder اصلی پروژه CentOS بود به همراه جامعه کاربری قصد ساختن یک توزیعی با نام Rock Linux هستند که بر پایه RHEL می باشد.

از طرف دیگر خبرهای خوب دیگری نیز به گوش می رسد. تیم توسعه CloudLinux قصد ایجاد توزیعی به عنوان جایگزینی برای CentOS را دارند که نام آن را AlmaLinux گذاشته اند و هم اکنون نسخه ی بتای آن در دسترس و قابل دانلود می باشد. گفتنی است که انتشار نسخه پایدار AlmaLinux برای Q1 2021 زمانبندی شده است.

 

AlmaLinux چیست؟

AlmaLinux یک انشعاب باینری (binary fork) از RedHat Linux Enterprise Linux (RHEL) می باشد که به عنوان جایگزین CentOS ساخته شده است. نسخه جاری از AlmaLinux بر اساس RHEL 8.3 می باشد و هدف آن پر کردن خلاء ناشی از نسخه ی پایدار لینوکس CentOS است.

توزیع AlmaLinux توسط تیم CloudLinux ساخته شده است ولی توسعه ی مداوم آن توسط جامعه اداره می شود. AlmaLinux یک توزیع لینوکس کاملا آزاد، open source و enterprise-level می باشد.

مخزن GitHub توزیع AlmaLinux نیز آماده است و زمانیکه نسخه ی پایدار AlamLinux منتشر شود، سورس کدهای آن نیز در مخزن قرار خواهند گرفت. همچنین سیستم bug tracker برای آن در نظر گرفته شده است که کاربران ثبت نام شده می توانند مشکلات (bug) را گزارش کنند.

گفتنی است که مدیرعامل و بنیانگذار CloudLinux جناب آقای Igor Seletskiy اعلام کرده است که مبلغ یک میلیون دلار به صورت سالانه حداقل تا سال 2029 برای حمایت و توسعه AlmaLinux در نظر گرفته شده است.

و اما برای آن دسته از علاقمندان، Alma در زبان اسپانیایی و یا سایر زبان های لاتین به معنی روح (soul) می باشد.

 

وب سایت AlmaLinux :

https://almalinux.org

مخزن GitHub :

https://github.com/AlmaLinux/

 

سیستم Bug tracker :

https://bugs.almalinux.org

 

ویکی (Wiki) پروژه AlmaLinux :

https://wiki.almalinux.org

 

دانلود نسخه ی بتا AlmaLinux :

https://repo.almalinux.org/almalinux/8.3-beta/isos/x86_64/

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.