جشن روز آزادی نرم افزار

SFD

نرم‌افزار آزاد نرم‌افزاری است که می‌توان آن را آزادانه و بدون محدودیت، به هر منظور استفاده کرد، مطالعه و بررسی نمود، و تغییر داد. همچنین کپی کرد و یا آن را توزیع مجدد کرد.

در نرم‌افزار آزاد، موضوع آزادی است نه قیمت. اولین تعریف در فوریه ۱۹۸۶ منتشر شد. مرجع رسمی انتشار آن در حال حاضر قمست فلسفی سایت پروژه گنو می‌باشد که از آوریل ۲۰۰۸ تا کنون به ۳۹ زبان ترجمه شده‌است. نرم‌افزار آزاد در مورد آزادی کاربران برای اجرا، کپی، توزیع، بررسی، تغییر و بهبود دادن نرم‌افزار می‌باشد. بطور دقیق‌تر نرم‌افزار آزاد به چهار نوع آزادی برای کاربران یک نرم‌افزار اشاره می‌کند:

  • آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری (آزادی ۰).
  • آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود (آزادی ۱). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.
  • آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید (آزادی ۲).
  • آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم، بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند (آزادی ۳). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.

معرفی روز آزادی نرم افزار :

کاربران نرم‌افزارهای آزاد روز آزادی نرم‌افزار (به انگلیسی:Software Freedom Day) را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی این مفهوم به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای آزاد است.

اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ توسط ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن گرفته شد. این عدد در سال بعد به ۳۰۰ تیم در ۶۰ کشور و تا جایی پیش رفت که در سال گذشته ۴۴۲ گروه این روز را جشن گرفتند.

امسال بجز تهران این جشن توسط گروه‌های فعال کاربری رفسنجان، ساری، مشهد، اصفهان، کرج و شاهین‌شهر برگزار می‌شود. امسال گروه کاربران نرم‌افزارهای آزاد مجری برگزاری این جشن در تهران است.

برای اطلاع از برگزاری این جشن در شهر خود می توانید به وب سایت LUG  شهر خود مراجعه نمایید.

3 نظرات
  1. amzmohammad می گوید

    خیلی دوست داشتم روز آزادی نرم افزار اولین مترجم خودکار فارسی که متن-باز هست را منتشر کنم. ولی چه کنم که چند روزی دیر تر میرسه 😐

    1. Vampir3 می گوید

      خب حداقل میتونید اونجا معرفیش کنین. اینجوری هم تعداد افرادی که ازش خبر میگیرن بیشتر میشه هم ممکنه یه ایده هایی بهتون بدن که بهتون کمک کنه توسعه اش 🙂

  2. numb می گوید

    امسال انشالله تهران می‌بینیمتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.