لحظه سخت دل کندن از Linux CentOS 8 فرا رسید

CentOS_Streamتوزیع لینوکس CentOS که سر نام واژه های Community Enterprise Operating System می باشد بر پایه توزیع RHEL یا همان Red Hat Enterprise Linux می باشد. توزیع CentOS مانند RHEL یک انتخاب عالی برای سرورها می باشد و تنها تفاوت مهمی که می توان به آن اشاره کرد موضوع هزینه ها می باشد.

داشتن RHEL هزینه دارد در صورتی که CentOS رایگان می باشد و به زبان دیگر جامعه پشتیبان آن می باشد. (community-supported) از این رو Developer ها و شرکت هایی که نمی خواهد هزینه ای برای RHEL پرداخت کنند و برای کاهش هزینه ها و داشتن نرم افزارهای enterprise-class توزیع CentOS گزینه ی بسیار خوبی می باشد. با این حال، سواری رایگان تمام شد.

شرکت Red Hat اعلام کرد Linux CentOS 8 که بر پایه RHEL 8 می باشد تا پایان سال 2021  به کار خود پایان خواهد داد. CentOS Stream پس از آن تاریخ ادامه دارد و به عنوان شاخه upstream (development)  توزیع Red Hat Enterprise Linux فعالیت می کند. اطلاعات بیشتر:

https://lists.centos.org/pipermail/centos-announce/2020-December/048208.html

 

https://blog.centos.org/2020/12/future-is-centos-stream/

تاریخچه پروژه CentOS :

اولین نسخه از توزیع CentOS در May 2004 منتشر شد که CentOS version 2 نام داشت و بر اساس توزیع  RHEL 2.1AS (advance server) بود. بر خلاف RHEL توزیع CentOS رایگان بود و کاربران می توانستند از فروم آنلاین و یا mailing list پشتیبانی دریافت کنند. به همین خاطر اکثر شرکت های web hosting، توسعه دهندگان و کاربرانی که نیاز به enterprise-grade software داشتند توزیع CentOS یک گزینه بسیار عالی بود.

 

CentOS stream چیست؟

CentOS stream بین Fedora و RHEL قرار می گیرد. به زبان دیگر CentOS stream یک rolling-release distro برای RHEL می باشد و در واقع یک دروازه بین Fedora و RHEL می باشد.

Upstream ➡️ Downstream ➡️ RHEL

به عبارتی دیگر:

Fedora Linux ➡️ CentOS Stream ➡️ RHEL

CentOS stream آینده پروژه ی CentOS خواهد شد و پس از یک سال آینده تمرکز از Linux CentOS که بر پایه Red Hat Enterprise Linux (RHEL) می باشد به CentOS stream منتقل خواهد شد.

 

CVEs در CentOS stream چگونه اداره خواهند شد؟

مشکلات امنیتی (Security issues) در CentOS stream زمانی بروزرسانی می شوند که آنها بر روی نسخه جاری RHEL حل شده باشند.

به عبارت دیگر، کاربران CentOS Stream پیش از همه RHEL را آزمایش می کنند و اشکالات را گزارش می دهند، اما تا زمانی که آن مشکلات در RHEL برطرف نشوند، به روزرسانی های امنیتی را دریافت نمی کنند.

 

وضعیت CentOS 7 چه خواهد شد؟

توزیع CentOS 7 به کار خود ادامه خواهد داد تا زمانی که چرخه حیات (life cycle) توزیع RHEL 7 ادامه دارد. از این رو این تغییرات تاثیری بر روی کاربران CentOS 7 ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.