نسخه نهایی لینوکس فدورا ۳۹ منتشر شد

linux-fedora-39

در ششم نوامبر سال ۲۰۰۳ بود که پروژه ی فدورا اولین نسخه ی خود یعنی Fedora Core 1 را منتشر کرد که اکنون پس بیست سال نسخه نهایی Fedora Linux 39 را منتشر کرد.
فدورا لینوکس یک سیستم عامل بر پایه جامعه می باشد که برای دسکتاپ، لپ تاپ، سرور، محیط های ابری (Cloud) و edge device ها کاربرد دارد.

اخبار دسکتاپ

 

نسخه Fedora workstation اکنون دارای میزکار Gnome 45 است که عملکرد بهتر و بسیاری از پیشرفت‌های قابل توجه از جمله یک تعویض‌کننده جدید فضای کاری و یک نمایشگر تصویر بسیار بهبود یافته را به ارمغان می‌آورد.

اگر به دنبال تجربه دسکتاپ متفاوتی هستید، گروه Budgie ما Fedora Onyx را ایجاد کرده است که یک دسکتاپ “اتمی” مبتنی بر Budgie با روح Fedora Silverblue می باشد.

البته این همه چیز نیست و سایر نسخه ها با میزکارهای مختلف از جمله KDE Plasma Desktop, Xfce, Cinnamon و سایر میزکارهای دیگر نیز بروزرسانی شده اند.

 

فدورا در ابر (Cloud)

 

Image های  فدورا Cloud به طور رسمی در Microsoft Azure (علاوه بر Google Cloud و AWS) در دسترس خواهند بود. همچنین، Image های ابری اکنون به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که cloud-init می‌تواند (به انتخاب شما) به‌روزرسانی‌ها را نصب کند و هنگامی که برای اولین بار provision شد، reboot شود، بنابراین می‌دانید که از آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی استفاده می‌کنید.

 

دیگر بروزرسانی ها

 

مانند همیشه، بسیاری از بسته‌های دیگر بروزرسانی شده اند، در حالی که تلاش می شود بهترین‌ها را از همه چیزهایی که دنیای نرم‌افزار متن‌باز و رایگان ارائه می‌دهد به شما ارائه دهیم.

لینوکس فدورا ۳۹ شامل gcc 13.2, binutils 2.40, glibc 2.38, gdb 13.2 و rpm 4.19 می باشد و همچنین بروزرسانی زبان های برنامه نویسی مانند Python 3.12 و Rust 1.73

نکته قابل توجه، فدورا ۳۹ جدیدترین نسخه Inkscape، ابزار محبوب تصویر برداری و طراحی گرافیک برداری را شامل می شود. Inkscape نیز دیروز 20 ساله شد – ما دوقلوهای دیجیتالی هستیم! به همه در آن پروژه عالی نیز تبریک می گویم.

 

دانلود فدورا ۳۹

همواره جهت دانلود فدورا لینوکس می توانید به وب سایت رسمی پروژه فدورا مراجعه کنید:

https://fedoraproject.org/

 

شاد و فدورایی باشید

 

5 نظرات
  1. Maha raja می گوید

    Ich bin Jithaber

    1. hos7ein می گوید

      🙂

  2. پچول می گوید

    من عاشق فدورا شدم
    خیلی سبک تر از اوبونتو هست
    استیکر های فدورا رو چسبوندم پشت لپ تاپم خیلی خوشگل شده

  3. پوریا می گوید

    با سلام
    یه سوالی داشتم
    من درحال حاضر از Debian استفاده میکنم و دوست دارم که به فدورا بیام. ولی این جور که مشخصه وبسایت های فدورا برای ایران تحریم شده اند. آیا این موضوع درمورد Repository های فدورا هم صدق میکند؟ آیا بعد از نصب من برای دانلود و نصب از Repository های فدورا به مشکل میخورم و باید وی پی ان داشته باشم؟ ممنون میشم تجاربتون رو به اشتراک بگذارید
    ممنون

    1. Hossein می گوید

      درود بر شما

      بله در حال حاضر مخازن رسمی فدورا توی ایران در دسترس نیستن و باید IP خودتون رو تغییر بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.