یوجین پارکر شخصیت افسانه ای در علم خورشید

gene_parker_at_his_hyde_park_home_in_2019_photo_by_john_zichپروفسور بازنشسته Eugene N. Parker، اخترفیزیکدان پیشگام که کمک هایش به فیزیک خورشیدی آنقدر بزرگ بود که ناسا مأموریت کاوشگر خورشیدی پارکر خود را به نام او نامگذاری کرد، در 15 March سال 2022 درگذشت. او 94 سال سن داشت.

پارکر در سطح بین المللی به دلیل پیشنهاد مفهوم باد خورشیدی شناخته شده بود. ایده ای که ابتدا با شک و تردید مواجه شد تا کاملاً مورد تمسخر قرار گرفت. بعداً درستی این نظریه ثابت شد و تصویر ما از فضا و منظومه خورشیدی را تغییر داد. پارکر در ادامه تحولی در زمینه اخترفیزیک ایجاد کرد و فیزیک پیچیده پشت میدان های مغناطیسی در فضا و دینامیک پلاسما را کشف کرد.

در آگوست 2018، در سن 91 سالگی، او اولین کسی بود که شاهد پرتاب فضاپیمای همنام خود بود.

در همان سال، از پارکر در مورد توصیه ای که به دانشمندانی که در مراحل اولیه زندگی حرفه ای بودند، پرسیدند.

پارکر در پاسخ گفت: «من هرگز پیشنهاد مهمی نداده‌ام، اما آنچه که جمعیتی می‌گفتند، “اینطور نیست”، احتمالاً نمی‌تواند باشد. اگر کاری جدید یا نوآورانه انجام می دهید، منتظر مشکل باشید. اما به طور انتقادی در مورد آن فکر کنید، زیرا اگر اشتباه می کنید، می خواهید اولین کسی باشید که این را می داند

نیکی فاکس (Nicky Fox)، مدیر بخش هلیوفیزیک (heliophysics) ناسا در مقر ناسا در واشنگتن و دوست پارکر گفت: «فکر نمی‌کنم این که بگوییم حوزه هلیوفیزیک امروزه عمدتاً به دلیل کار دکتر یوجین پارکر وجود دارد اغراق آمیز نیست. اگر چه دکتر پارکر دیگر در میان ما نیست، اکتشافات و میراث او برای همیشه زنده خواهد ماند.

پارکر که در سال 1927 در Houghton میشیگان به دنیا آمد، مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک از دانشگاه ایالتی میشیگان در سال 1948 و دکترای خود را از Caltech در سال 1951 به پایان رساند. او مدتی را به عنوان مربی (instructor) و استادیار (assistant professor) در دانشگاه یوتا (Utah) گذراند و سپس در سال 1955 سمتی را در دانشگاه شیکاگو پذیرفت و تا پایان دوران کاری خود در آنجا ماند.

در سال 1957، پارکر یک استادیار جوان بود که توجه خود را به دمای تاج خورشید معطوف کرد. او با بررسی ریاضیات، تعیین کرد که شرایط باید یک جریان مافوق صوت از ذرات از سطح خورشید ایجاد کند. جهت آشنایی بیشتر با آقای یوجین پارکر می توانید لینک زیر را مشاهده کنید:

https://www.nasa.gov/content/goddard/eugene-newman-parker

کاوشگر پارکر در آگوست سال ۲۰۱۸ یعنی ۳ سال پیش از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) در فلوریدای (Florida) امریکا به فضا پرتاپ شد. ماموریت این کاوشگر شناخت بیشتر خورشید و بادهای خورشیدی می باشد.

اکنون برای اولین بار در تاریخ، شاهد آن هستیم که اولین فضاپیمای ساخته ی دست انسان، خورشید را لمس کرده است. کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا ( Parker Solar Probe) اکنون از اتمسفر بالای خورشید یا همان تاج خورشید که اصطلاحا به آن corona گفته می شود، عبور کرده و از ذرات و میدان های مغناطیسی نمونه برداری کرده است.

نقطه عطف جدید یک گام بزرگ برای کاوشگر خورشیدی پارکر و یک جهش بزرگ برای علم خورشیدی است. همانطور که فرود روی ماه به دانشمندان اجازه داد تا چگونگی شکل‌گیری آن را درک کنند، لمس موادی که خورشید از آنها ساخته شده است به دانشمندان کمک می‌کند اطلاعات مهمی درباره نزدیک‌ترین ستاره ما و تأثیر آن بر منظومه خورشیدی کشف کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاوشگر پارکر می توانید به لینک پایین مراجعه نمایید:

https://www.nasa.gov/content/goddard/parker-solar-probe

بدرود مرد بزرگ، بدرود یوجین پارکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.