آموزش نصب و پیکربندی مانیتورینگ Prometheus – بخش ۶

Prometheus

 

در ادامه ی سلسله مطلب نصب و پیکربندی نرم افزار مانیتورینگ Prometheus، در این مطلب که قسمت پایانی از این رشته مطلب می باشد، قصد داریم تا Prometheus Server را با Grafana به هم متصل کنیم.

همانطور که می دانید Grafana یک ابزار برای visualize کردن داده ها و یا metric ها می باشد که اکنون با اتصال آن به Prometheus می توانیم داده های Prometheus Server را در Grafana به صورت نمودارها و گراف های زیبا نمایش دهیم.

 

اتصال Prometheus server و Grafana :

 

برای اینکار به پنل مدیریتی تحت وب Grafana وارد شوید و مانند تصویر پایین به قسمت Configuration و سپس Data Sources بروید، سپس جهت اضافه کردن Data Source روی دکمه ی Add data source کلیک کنید:

 

 

سپس وارد صفحه ی پایین می شوید که در این قسمت مانند تصویر پایین Prometheus را انتخاب کنید:

 

grafana

اکنون پس از انتخاب Prometheus به صفحه ای مانند تصویر پایین وارد خواهید شد که باید آدرس و اطلاعات مربوط به Prometheus server خود را وارد کنید و سپس بر روی دکمه ی Save & Test  کلیک کنید:

grafana

 

grafana

پس از انجام اینکارها همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید Prometheus server به عنوان یک Data Source به Grafana اضافه شد و اکنون می توانید پنل های مانیتوریگ خود را ایجاد و یا Import کنید.

grafana

 

اضافه کردن پنل مانیتورینگ برای Node Exporter ها :

برای ایجاد پنل ها شما می توانید آنها را ایجاد کنید یا اینکه از پنل های آماده استفاده کنید که هر کدام برای اهداف و Exporter های خاصی کاربرد دارند. در این قسمت قصد داریم تا از یک پنل آماده برای Node Exporter استفاده کنیم. برای اضافه کردن پنل ابتدا مانند تصویر پایین بر روی دکمه ی Import کلیک کنید:

 

grafana

پس از اینکار وارد صفحه ی پایین خواهید شد :

 

grafana

اکنون برای Import کردن پنل مورد نظر خود می توانید ID آن و یا Link آن را در قسمت مشخص شده وارد کنید و یا اینکه محتویات فایل JSON  آن را وارد کنید. همواره شما می توانید پنل های خود را از مخزن وب سایت Grafana پیدا کنید که در این مرحله ما قصد داریم تا از پنل زیر استفاده کنیم:

 

https://grafana.com/grafana/dashboards/11074

همچنین شما می توانید فایل پنل را دانلود و سپس آن را Import کنید. به هر حال پس از اضافه کردن پنل می توانید از آن استفاده کنید:

 

grafana

 

امید است تا از این سلسه مطلب استفاده لازم را برده باشید.

 

پایان

 

1 نظر
  1. نوحید می گوید

    مطلب بسیار عالی و کاربردی هست. تشکر
    اما نصب و راعه اندازی loki هم لازمه تا این مطلب کامل تر بشود
    خواهشمندم در صورت امکان مطلب مورد نظر را در سایت قرار بدهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.