سرانجام GNOME Software آماده‌ی بهره برداری شد

Gnome

سال‌هاست فدورا توزیعی برای کاربران حرفه‌ای تلقی شده و در رده‌بندی توزیع‌ها همواره در صدر برترین توزیع برای حرفه‌ای ها قرار گرفته است. اما خیلی‌ها مثل خود من بدون تجربه‌ی استفاده از هیچ‌گونه توزیعی فدورا رو نصب می‌کنن و کارهای چندان حرفه‌ای هم باهاش انجام نمی‌دهند. البته باید به این موضوع هم باید توجه کرد که فدورا تنبلی بسیاری از کاربران توزیع‌ها و سیستم‌عامل‌های دیگر رو از کاربران گرفته و اون‌ها رو وادار به گشت و گذار و رفع مشکل‌ها و در نتیجه کارکشته‌تر شدن می‌کنه. جدای از این حرف‌ها، خود توسعه دهندگان این توزیع هم همواره کاربران هدف خود را کاربران حرفه‌ای معرفی کردند، در نتیجه بسیاری از امکاناتی که در توزیع‌های دیگر به صورت پیش‌فرض قرار دارد در این توزیع وجود ندارد. از جمله‌ این امکانات میشه به نبود یک نرم‌افزار گرافیکی برای نصب نرم‌افزارها مناسب با کار برای تازه‌کاران اشاره کرد که نقشه‌ی اجرای اون چندی پیش در برنامه‌های توسعه‌دهندان فدورا قرار گرفت و حالا با تلاش‌های توسعه‌دهندگان پروژه فدورا و تیم گنوم این ویژگی هم همراه با هایزن‌باگ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

رابطه‌ی نزدیک تیم گنوم و پروژه‌ی فدورا بر کسی در دنیای گنو/لینوکس پوشیده نیست. تعداد کثیری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان پروژه فدورادر تیم توسعه‌ی گنوم فعالیت می‌کنند و این موضوع دلیلیست که همواره جدیدترین ویژگی‌های این میزکار رو در جدیدترین نسخه‌های فدورا می‌بینیم. همین موضوع باعث شد تا Elad Alfassa به همراه تیم توسعه اش با خبر قرارگیری Gnome Software در نسخه‌ی ۲۰ فدورا بسیاری از کاربران رو شگفت‌زده کنه. نسخه‌ی پیش‌نمایش این نرم‌افزار قرار هست برای اولین بار همراه با هایزن‌باگ رونمائی شود تا کاربران با استفاده و گزارش اشکالات اون، GNOME Software رو به نرم‌افزاری قابل اطمینان تبدیل کرده و کار با اون رو لذت‌بخش کنند.

در صفحه‌ی اول این نرم‌افزار، نرم‌افزارهای ویژه به صورت اسلایدشو نمایش داده می‌شوند که قرار است در نسخه‌های بعدی احتمالا به صورت یک گردونه‌ی در حال چرخش در خواهد آمد. در زیر این بخش، قسمت Picks قرار دارد که لیستی از نرم‌افزارهای جالب رو پوشش خواهد داد تا دسترسی به نرم‌افزارهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند راحت‌تر از قبل باشد. در ادامه نیز بخش دسته‌بندی‌ها قرار دارد که البته در حال حاظر از دسته‌بندی‌های قدیمی استفاده می‌کند و قرار هست که به دسته‌بندی‌های نوین و قابل استفاده‌تر تبدیل شود.

صفحه ی اول
صفحه ی اول و نمائی از نرم‌افزارهای ویژه و بخش Picks
قسمت دسته‌بندی نرم‌افزارها
قسمت دسته‌بندی نرم‌افزارها

همچنین بخشی با عنوان اطلاعات نرم‌افزار در GNOME Software  تعبیه شده است که اطلاعات هر نرم‌افزار به راحتی قابل مشاهده است.

اطلاعات نرم‌افزارها
اطلاعات نرم‌افزارها

علاوه بر صفحه‌ی اول، این نرم‌افزار شامل دو صفحه با عنوان Installed (نرم‌افزارهایی که بر روی سیستم نصب کرده‌اید) و Updates (بروزرسانی‌های نرم‌افزارهای نصب شده) نیز می‌باشد.

نرم‌افزارهای نصب شده
نرم‌افزارهای نصب شده

GNOME Software علاوه بر نرم‌افزارها، افزونه‌های میزکار گنوم شل را نیز در بر می‌گیرد. همچنین Elad Alfassa در تلاش است تا Steam را متقاعد کند که بتواند GNOME Software را با بخش بازی‌های Steam هماهنگ کند. و در ادامه قرار هست تا باندل‌ها نیز در این نرم‌افزار قرار بگیرند تا دسترسی به نرم‌افزارهای بیشتر را فراهم کنند. به امید این‌که با اومدن DNF و GNOME Software نصب نرم‌افزارهای برای کاربران این توزیع لذت‌بخش‌تر بشه. 🙂

8 نظرات
  1. علی آقا می گوید

    خیلی خوبه اما باید تلاش کنن مثل مرکز نرم افزاری اوبونتو سنگین نشه.

  2. احسان می گوید

    آقا مگه حرفه ای ها دل ندارن؟ 😀
    کی از راحتی بدش میاد؟
    واسه همین یه قابلیتش هم که شده هایزن باگ آلفا رو دانلود میکنم

    1. Vampir3 می گوید

      نه چرا بدشون بیاد 😛
      دانلود کن حالشو ببر 😉

  3. emreh می گوید

    سلام
    به نظر من گنوم ۳ بهتره به جای این کارها یکم رویه بهیه سازی مقدار رم در گنوم ۳ تمرکز کنه.
    مثلا من الان تویه Mate هستم و مقدار رم چیزی در حدود ۷۵۰ مگابایت هستش…
    درصورتی که تویه گنوم ۳ چیزی در حدود 1.1 گیگابایت از مقدار رم رو می گیره و تازه بماند که گنوم شل بعد از چند ساعت به طور وحشتناکی رم رو اشغال می کنه که باید برای خلاصی ازش حتما گنوم شل رو ری استارت کنم.
    برای این موضوع قراره چیکار کنند؟ کسی خبری نداره؟
    باتشکر

    1. Vampir3 می گوید

      راستش من آخرین نسخه‌ای که از گنوم رو امتحان کردم، گنوم ۳.۲ بود و بعد از اون با KDE و xfce کار میکنم واسه همین خیلی پیگیر این موضوع نشدم 🙂
      البته یکی از توسعه‌دهنده‌ها داره روی یه مرکز نرم‌افزار گرافیکی دیگه بر مبنای PackageKit کار میکنه که راستش در حال حاظر پروژش خیلی کند پیش میره، من خودم به اون بیشتر امیدوارم 😀

  4. حمید می گوید

    مگه yumex چشه؟ یا kpackagekit ؟

  5. arian می گوید

    سلام
    فدروا ۲۰ آلفا GNOME Software داره ؟ من موندم نسخه آلفا هم gnome software داره یا نه

  6. ali می گوید

    سلام من تازه فدورا نصبیدم اما این مشکلودارم ….
    http://8pic.ir/images/w0c2vjl1el5un9977bed.png

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.